بسم الله الرحمن الرحیم

*( الهُمَ صَلی عَلی مُحَمّد وَ آل مُحَمّد )*


همسر دوستى، مشوّقى براى ازدواج

در روایات اسلامى دوست داشتن همسر، پدیده اى ارزشمند دانسته شده است تا مشوّقى براى ازدواج باشد. در این جا به چند مورد از این روایات اشاره مى کنیم:
در احادیثى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمودند:
الَعْبدُ کلَّما إزْدادَ لِلنِّساءِ حُبّاً إزداد فی الإیمانِ فضلاً(34)؛ هرچه روح همسر دوستى در بنده اى فزونى گیرد، برترى ایمانش فزونى مى یابد.
ما أَظُنُّ رجلاً یَزْدادُ فی الإیمانِ خَیراً إلاّ أزدادَ حُبّاً للنساء(35)؛ هر مردى که در ایمانش خیر و خوبى فزونى گیرد به یقین همسر دوستى اش افزایش مى یابد.
مِن أخلاقِ الأنبیاءِ، حُبُّ النساءِ(36)؛ از اخلاق پیامبران دوست داشتن همسر است.
أکثرُ الخیرِ فی النساءِ(37)؛ بیشترین خیر و برکت در زنان است.
از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) نیز روایت شده است:
حُبِّبَ إلیَّ مِنَ الدنیا النساءُ و الطیبُ و قرّةُ عینی فی الصّلاةِ(38)؛ از (این) دنیا زنان [همسر] و بوى خوش، محبوب من قرار داده شده است و روشنى چشم من در نماز است.
نهى از عزوبت
روایات بسیارى عزوبت و تجرد را نکوهش و از آن نهى نموده اند. برخى ازاین روایات در بحث هاى پیشین آورده شد. اینک چند روایت دیگر در این باب مى خوانیم. رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرمایند:
خیارُ أمّتی المتأهِّلونَ و شرارُ أمّتی العُزّاب(39)؛ بهترینانِ امت من متأهلان، و بدترینان امت من مجرّدانند.
و در روایات دیگرى مى فرمایند:
شرار موتاکم العُزّابُ(40)؛ بدترین مردگانِ شما عَزب ها [مجردها] هستند.
شرارکُم عزّابُکُم، و العُزّابُ إِخوانُ الشیاطینَ(41)؛ [معمولا] بدترینِ شما عزب هاى شمایند، و [معمولا] عزب ها برادران شیطانند.
لوخَرَجَ العُزّابُ مِن موتاکم إلَى الدّنیا لتزوَّجوا(42)؛ اگر از میان مردگانتان عزب ها به دنیا باز مى گشتند، به یقین ازدواج مى کردند.
النّکاحُ سنّتی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سنّتی فلیسَ منّی(43)؛ ازدواج سنت من است و هر که از سنت من روى بگرداند، از من نیست.
امام رضا(علیه السلام) فرمودند که: زنى به امام باقر(علیه السلام) گفت: خدا به خیرت دارد! من متبتّل هستم. امام پرسید: منظورت از تبتّل چیست؟ زن گفت: منظورم این است که مى خواهم براى همیشه از ازدواج صرف نظر کنم. امام فرمود: به چه دلیل؟! گفت: با این کار، در پى [کسب] فضیلت هستم. امام فرمود: بازگرد! اگر در این کار فضیلتى بود، فاطمه(علیها السلام)(دختر رسول خدا) از تو بدان سزاوارتر بود. به یقین کسى نمى تواند در کسب فضیلت بر او پیشى بگیرد(44).
در بحث هاى بعدى روایات دیگرى در این زمینه بیان خواهیم کرد.

ادامه دارد ...

برگرفته از کتاب جوانان؛ ازدواج وراهکارها

نوشته آیت الله محمد شیرازی

اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ

X